Tárcán kínálom

Alapító szerkesztő: Ésik Sándor Társszerkesztő: Standovár Ágota Tárcáink célja nem csak az olvasó szórakoztatása, személyes jellegű műfaj. Az ilyen írásokat egy régi-vágású újságban a lap alján hozták, desszertként a vonal feletti nehezen emészthető cikkekhez. Az itt közölt darabokhoz tehát képzeljen hozzá az olvasó egy színvonalas sajtóterméket alapos elemzésekkel, tényfeltáró, leleplező riportokkal. Vagy ne... ******************************Kattintson a Címkék után a szerző nevére és olvasson a blogban korábban megjelent műveiből!

Címkék

andré ilona-ibolya (5) antal anikó (16) arany piroska (6) balku lászló (9) balogh adrienn (1) balogh géza (25) baracsi endre (1) béke zsanett (1) bódi katalin (20) boldogh dezső (1) borbély balázs (3) b tóth klári (21) csabai lászló (10) csengődi péter (44) cserbakőy levente (8) csupor béla (2) czimbula novák ibolya (3) dávid józsef (4) deák-takács szilvia (3) debreczeny györgy (7) dinók zoltán (9) dunai andrea (2) ésik sándor (54) farkas józsef (1) farkas molnár péter (17) fehér noémi (1) filip tamás (1) fülöp gábor (4) gaálné lőrinczi éva (3) galambos lajos (1) gáspár ferenc (1) habony gábor (6) hajdú erika (5) hajdu sára (1) hargitai ildikó (4) hornyik anna (1) huba ildikó (2) illés zoltán (12) janáky marianna (2) jónás ágnes (1) juhász zsuzsanna (3) k. rados marcella (2) kácsor zsolt (6) kántor zsolt (15) karádi zsolt (5) kecskeméti zsuzsa (8) kiser edina (13) kiss gréta henriett (1) kiss péter (1) kis mezei katalin (2) koch zsófia (1) kovács kinga (1) kováts judit (3) köves istván (1) kukuts csilla (3) kulcsár (1) kulcsár attila (68) ladányi fedák enikő (1) lajtos nóra (5) lampl zsuzsanna (7) láng judit (1) m. szlávik tünde (47) margittai h. ágnes (8) merényi krisztián (1) mirtse zsuzsa (5) molnár péter (29) mórotz krisztina (4) nagy (1) nagy farkas dudás erika (13) nagy istván attila (1) nagy norbert (1) nagy zsuka (5) nyolcas józsef (1) oláh andrás (3) onderó szilárd (1) onder csaba (1) orbók ildikó (2) ozsváth sándor (40) pataki zsuzsanna (1) pénzes ottó (1) péter béla (13) petrozsényi nagy pál (26) piro m. péter (8) piró m. péter (1) rácz lilian (2) rácz tibor (1) radnó györgy (13) réti jános (14) rimóczi lászló (14) rusai márta (1) ruszó marietta (1) seres ernő (3) simon adri (3) somorčík sz. rozália (27) sonkoly istván (1) standovár ágota (14) szakonyi gabriella (1) szalóki emese (1) szeifert natália (3) székely-nagy gábor (1) széll zsófia (2) szép szilvia (3) szilágyi erzsébet (2) szilágyi rohini (1) szőke imre (5) szombati gréta (4) szondi erika (2) szuhár csilla (1) t. ágoston lászló (1) tamás tímea (2) tornyi ferenc (10) turányi tamás (21) vajdics krisztina (5) váradi andrás (3) vaskó ilona (30) venyige sándor (3) veres roland (2) zajácz d zoltán (4) zápor györgy (9) zilahy tamás (5) zoltay lívia (1) attila (1) zsuka (1) Címkefelhő

Tárcáink kedvelői a nagyvilágban

Friss topikok

  • M Szlávik Tünde: A huncut rigmus megfejtése maga is magyarázatra szorul: az esztováta (eszteváta, osztováta) olyan ... (2021.09.25. 17:23) A régi öregek, avagy pajzán történetek
  • Arany Piroska: Isten éltessen Vaskó Ilona! Nagyon tetszik a születésnapi monológod! Nekem is mostanában lesz az ... (2021.02.12. 11:37) Február tizenegy
  • csokosszaju: szia, mit tudsz Hófehérkéről? (2020.09.27. 23:02) Az örök menyasszony
  • bohmjo: Ez nagyon jó! Ahogyan a szavak és tettek újra és újra teljesen új értéket és hangulatot kapnak, a... (2020.09.05. 15:01) Tivadar
  • M Szlávik Tünde: @Farkas Molnár Péter: Köszönöm, Péter! Tárcát is hozhatnál magaddal... :) (2020.08.16. 16:46) Majom a köszörűkövön

Linkblog

Most olvassák

Életkép, vázlat, rajz, csevej... M. Szlávik Tünde blogja

2021.09.14. 19:14 Ésik

Norvégiai útinapló

Címkék: kukuts csilla

Írta: Kukuts Csilla

Vadul zúgott a folyó, és tundraillatot hozott a szél

241383673_10159902452294668_5119413740488932342_n.jpgFöldrajz szakosként, érdeklődő emberként kihagyhatatlan lehetőség volt az a 18 napos norvégiai utazás, amelynek legnagyobb vonzereje Európa legészakibb pontja, a Nordkapp. Amikor az útiterv kirajzolódott előttem, el is határoztam: holnaptól futni fogok. Mivel ma még csak ma van, így ma nem kell. Heteken át csak holnaptól terveztem futni. Ilyen markáns előkészületek után megdöbbenve láttam a buszba sorakozó megannyi gazellát, Sportacust, és nagyon szurkoltam, hogy legalább egy molettebb legyen az utazók között. De nem! Mindenkit a turistareklámok prospektusáról vágtak ki. Sebaj! Gondoltam, a buszon az 50 kilómmal elvegyülök, aztán csak nem küldenek már haza. 

Túravezetőnket évek óta ismerem. Ő egy fordított észjárású ember, aki ha azt mondja rövid, az hosszú, az általa kevésnek tartott… az sok(k), a kicsi az nagy... A túránk ezen a napon csak 8 km, csak 300 m szint és csak 3 óra. Cserébe fenn lehetünk a Szószék-sziklán, ami Norvégia legfelkapottabb látványossága. Nem érdemtelenül. Gyönyörű az biztos, és az ember még pisszenni sem mer, pedig éppen mind a két lábára sántít, mert apró gyerekek, kutyák, idős emberek vágtáznak fel-le lelkesen. A kedvencem egy igazi, élő, eredeti buszsofőr volt, aki fehér ingben, fekete nadrágban, félcipőben toporgott a bakancsos, sportruhás turisták között a Preikestolen-en. Imádtam. Csak szégyelltem lefényképezni. Itt éreztem legjobban, hogy mennyire képi világ a mi világunk. Sokan úgy közlekedtek fenn, hogy szabad szemmel semmit sem láttak, mert csak a fényképezőgép lencséjén keresztül néztek mindent.

A látvány szemmel vagy fényképezőgépen keresztül egyformán lenyűgöző. Az éjszakát Bergenben, egy katolikus iskolában töltöttük. Talán a kényelemtől lehetett - bőséges meleg víz, meleg tantermek, padlófűtéses zuhanyzó, jól felszerelt konyha, közös étkező, terasszal stb.- olyan honvágyam volt, hogy ha nem szégyellem, biztos sírva fakadok. Ezt be is vallottam a családomnak, lányomat bőven elláttam szívecskékkel, és álomba ájultam.

Másnap városnézéssel kezdtünk, Bergen, a csodálatos-csapadékos város napsütéssel, meleggel fogadott. Megmutatta izgalmas kikötőjét, színes házait, apró utcáit, kedves lakóit, és egy kicsit (csak a rend kedvéért) esett az eső is. Minden percét szerettem.

Estére megérkeztünk Besseggen Fjellparkba, ahol már hűvös volt a levegő, vadul zúgott a folyó, és tundraillatot hozott a szél. Éreztük, hogy ezzel veszi kezdetét az igazi északi utazás.

Kis történetem a kicsi-nagy, könnyű-nehéz problémájával kezdtem, ami nem is volt probléma -  eddig. De most a következő túrát úgy írta le a vezetőnk: „Fizikailag nagyon kemény túranap.” Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem fordult meg a fejemben: Mit is keresek én itt? Visszaút nincs, nem is akarom, kellenek a kihívások, tehát Besseggen-gerinc.

Hideget, esőt, szelet jósolt a meteorológia, kellőképpen felszerelkezve vágtunk neki. Természetesen hétágra sütött a nap, a pulcsik bekerültek a hátizsákba, a kabát a derékra, de legalább megmutattam neki nagyon-nagyon közelről, milyen is egy hegygerinc. Egy nagyon fontos tapasztalat: A túraútvonalakon főleg sziklákat és bakancsos lábakat lehet látni, és piros T-k jelölik a helyes irányt. A 17 km a hegygerincen át nem könnyű, és néha többé válik, ha itt-ott elveszítjük a T betűt. (Ez utóbbira boruljon a feledés jótékony fátyla.)

Besseggen-gerinc fantasztikus volt. Nem fizikailag jelentett gondot. Ám egy tériszonnyal addig viszonylag békésen együtt élő embernek a tudat, hogy jobbra van egy sziklafal, balra viszont semmi, és akkora peremen állok, ahol a bakancsom orra éppen elfér - ezt azért fel kellett dolgoznom. Sokat segített az egyik kedves útitársnőm, aki szóval tartott, és szó szerint a lábnyomában jártam időnként. Lelkes „odanézz, de gyönyörű” kiáltásai után, látva a mosolyomat, azt mondta: Inkább ne nézd! Szabolcsi vagyok, tudom, mi a magyar virtus. Amiért érdemes küzdeni, azt nem adom fel. Megbeszéltem minden szép tájjal, hogy maradjanak, ahol eddig is voltak, és abban a pillanatban, amikor mindkét bakancsom alatt szilárd dolog van (bármi is legyen az), én becsülettel megnézem, lefényképezem. Mindketten megtettük a magunkét. Ők maradtak, én meg néztem. Sőt ámultam és bámultam. Emberi fantázia ilyet nem alkot. Csak a természet.

Természetesen estem egy nagyot. Hol máshol, mint a sima talajon? Úgy pattantam fel, mintha időre ment volna és a Gyalog galoppból idéztem azonnal: „Húú, de jól vagyok!” Itt-ott lejött rólam a bőr és az egyik bordám még sokáig sajgott, de ezen már csak mosolygok. Megkoronázta a napot a hajóút vissza és a kikötőben még szivárványt is láttunk, ami már elég giccses dolog. Kerestem is a Hollywood feliratot. Vagy a kandi kamerát. Semmi. A világ ilyen kiszámíthatatlan. Irány a következő kemping, nemcsak északra, hanem magasabbra is visz az utunk!

Még egy epizódot szeretnék elmesélni, hiszen minden jó, ha a vége jó. Milyen is volt a hazatérés?

Az Aranyos Szegelet

Az Északi-fok után hazaindultunk. Könnyű ezt kimondani. Könnyű leírni is.

De ez több mint 3000 km-t jelent árkon-bokron át. És milyen árkok-bokrok? Bizony finn, lett, észt..

A finn autóút éppen olyan, mint minden más út, amin autók járnak. Az érdekesége, hogy a figyelmeztető táblákon jávorszarvas áll.  Sajnos a tavakból szinte semmit nem láttunk, és kiéhezve valamire - ami igazán Finnország - érkeztünk el Helsinkibe.

Helsinki - a város, ahol minden szobor fején ül egy madár. :D

Helsinki - a város, ahol az utcán halat evőket megtámadják a sirályok, ezért a kikötő melletti piac fölé hálót feszítettek.

Helsinki – a város, ahol kriptában kávéztunk…

A Helsinki székesegyház lenyűgöző méreteivel, hófehér falaival, magas lépcsősorával kiinduló- és végpontja volt városnéző körútunknak. Játékos kedvünkben a katedrálisban olvasható felhívásnak engedelmeskedve a Kripta Kávéházban megnéztünk egy kiállítást, ittunk egy finom kávét, ettünk egy jó sütit. Nagyon vagánynak éreztük magunkat.

Ezután vásárlás, menekülés a sirályok elől (kizárólag csak a halevőknek), séta a kikötőben. Jaj! Azok a kikötők! A könnyedén sikló hajók, a tengeri élet ezernyi eszköze a parton is. Készítettem a lelkem a látványra már hetekkel ezelőtt pl. elolvastam az Onedin családot, de erre nem lehet. Többször gondoltam rá a séta közben, hogy vannak emberek, akik egyszerűen ide születnek. És mindennap ezt élik meg… Hihetetlen. Az Uspenski székesegyház olyan, mintha Oroszországban járnánk. Érthető, mivel ez a terület egykor orosz föld volt, nem csoda, hogy tudtak hatni az építészetre. Esplanadi Parkban, ha lett volna időnk, akkor kényelmesen üldögélve szemlélhettük volna a sokszínű lakosságot, turistákkal kiegészítve. De minél többet szerettünk volna behabzsolni a városból, ezért csak végigsiettünk a parkon, és utcazenészeket hallgattunk, modern épületeket néztünk.

A kemping kényelmes, tiszta volt, lehetőséggel a főzésre, mosásra, mosogatásra. A kellemesen meleg időben sokáig beszélgettünk odakinn, el-elérzékenyülve, mert megcsapott bennünket az elválás szele. Már csak 2 nap utazás várt ránk.

Ebbe viszont további csodák fértek. Kompozás a Balti-tengeren, ahol előkerült a nővérem könyve szóban és fizikálisan egyaránt. Elvégre: ha utazás, akkor M. Szlávik Tünde. :D 

Tallin. Miért nem tudunk erről a városról többet? Tallinban járni olyan, mintha a történelemben lépkednénk. Jó érzékkel tartották meg a belváros hangulatos régi épületeit úgy, hogy a modern kényelem nem szúr szemet, de jelen van. Nem lehet ezt a várost nem szeretni. Rá kellett jönnöm, hogy keveset tudok a Hanza-szövetségről, de ezt azóta igyekeztem pótolni, töri szakos nővérem és az Internet segítségével.

Rigában nem volt akkora szerencsénk, hogy egyénileg nézzük meg a várost. Kevés volt az idő, így együtt tekintettük meg a fontosabb látnivalókat. Farkas tanár úr kényelmes sétatempóban haladt elől. Ezt én úgy éltem meg a 162 cm-es magasságommal, és ezzel arányos hosszúságú lábaimmal, hogy folyamatos vágtában róttam az utakat mögötte. Szerintem Tanár úr reggelente titokban versenylovat reggelizik. Viszont érdemes a közelében maradni, mert nagyon okosakat mond, utánozhatatlan humorral. 

A harmadik balti állami fővárossal mostohán bántunk. Oda nem mentünk. Ez egy lehetséges ürügy lehet arra, hogy visszajöjjünk erre a vidékre.

Innen pedig már csak utaztunk. Lengyelország egy templomok látványával gazdagított hosszú út volt számunkra. A tájak pont olyanok voltak, mint ahogy a földrajzi tanulmányaim során elképzeltem. Nem okozott csalódást.

Újabb országhatár. Mindenkiben nőtt a feszültség. Közeledünk. Hazajövünk. Találgatások, hányra érünk oda, mikor szóljunk a családnak?

Már régóta magyar földön jártunk, amikor elértük az országhatárt. Fura, hogy az idegenben, a távoli országban nem féltünk úgy, nem akartunk annyira megfelelni, nem akartunk annyira észrevétlenek lenni, mint pár kilométerre az otthonunktól. Nem is fura. Inkább szomorú.

Átgurultunk a határon, és ha tehettem volna, kiszállok és megcsókolom az anyaföldet.

A világ csodálatos. Ez az utazás életem nagy ajándéka volt. Az északi országok barátsággal fogadtak. Hálásan köszönöm nekik.

De én magyar vagyok. Szeretek magyar lenni. Büszke vagyok a magyarságomra. Kincsként gondolok a földre, amely a szüleim, a családom, az őseim sírját őrzi.

A világ csodálatos. De az én hazámnál nem szebb. Nekem itt a világ Aranyos Szegelete.

Ide tartozom.

Hazaértem.

A fenti írás 2021. szeptember 3-án hangzott el, a 92. Ünnepi Könyvhét és 20. Gyermekkönyvnapok Olvassunk tárcát! című rendezvényén.  

Fotó: MZSK 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tarcankinalom.blog.hu/api/trackback/id/tr8016688952

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása